Skip directly to content

Γεύμα πριν τον αγώνα

on Sun, 09/09/2012 - 18:37

Πριν τον αγώνα? ….ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ!!!

Οι υδατάνθρακες είναι η προτιμότερη πηγή θρεπτικών συστατικών για την παραγωγή ενέργειας στην έντονη άσκηση. Σημαντικός είναι επίσης ο ρόλος τους και για την παραγωγή ενέργειας κατά την παρατεταμένη άσκηση.

Το γεύμα πριν από τους αγώνες θα πρέπει να περιέχει τις απαραίτητες ποσότητες θρεπτικών συστατικών ώστε να εξασφαλίζει τη διατήρηση της γλυκόζης σε φυσιολογικά επίπεδα και την ύπαρξη επαρκών αποθεμάτων γλυκογόνου. Αυτό βέβαια προϋποθέτει ότι ο αθλητής ακολουθεί σωστή δίαιτα κατά τη διάρκεια των προπονήσεων. Ένας γενικός κανόνας που πρέπει να ισχύει είναι ότι τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε λιπίδια και πρωτεΐνες θα πρέπει να αποκλείονται από το διαιτολόγιο την ημέρα των αγώνων. Οι τροφές αυτές πέπτονται με αργό ρυθμό και παραμένουν στον εντερικό σωλήνα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες με παρόμοια ενεργειακή απόδοση. Επιπλέον η αυξημένη ψυχολογική ένταση που συχνά υπάρχει στους αγώνες μπορεί να προκαλέσει αγγειοσύσπαση στα σπλάχνα με αποτέλεσμα μείωση της απορρόφησης στον πεπτικό σωλήνα. Θεωρείται ότι η λήψη της τροφής δύο με τρεις ώρες πριν τον αγώνα είναι αρκετή για την πέψη των τροφών και την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών.

Το ιδανικό γεύμα πριν τον αγώνα μεγιστοποιεί τα αποθέματα γλυκογόνου στους μυς και το ήπαρ και παρέχει γλυκόζη για εντερική απορρόφηση κατά την διάρκεια της άσκησης.

Το γεύμα πρέπει : 1) να περιέχει 150 -300 mg υδατανθράκων (3-5 g ανά Kg βάρους σώματος) είτε σε στερεή είτε σε υγρή μορφή, και 2) να καταναλωθεί μέσα σε 2-3 ώρες πριν την άσκηση.

Το όφελος του ιδανικού γεύματος πριν τον αγώνα εξαρτάται από το κατά πόσο ο αθλητής διατηρεί μια θρεπτικά σωστή διατροφή καθόλη της διάρκεια της προετοιμασίας του. Η πρόσληψη πριν τον αγώνα δεν μπορεί να διορθώσει τις υπάρχουσες τροφικές ανεπάρκειες ή την ανεπαρκή πρόσληψη θρεπτικών συστατικών διάρκειας εβδομάδων πριν τον αγώνα.

Υγρά γεύματα. Τα υγρά γεύματα που παράγονται βιομηχανικά αποτελούν μια εναλλακτική και αποτελεσματική προσέγγιση γεύματος πριν την άσκηση. Αυτά τα γεύματα είναι επαρκή από θερμιδικής απόψεως. Είναι πλούσια σε υδατάνθρακες ενώ περιέχουν ικανή ποσότητα πρωτεινών και λιπιδίων συμμετέχοντας με τον τρόπο αυτό στη δημιουργία του αισθήματος του κορεσμού. Εξαιτίας της υγρής μορφής στην οποία βρίσκονται βοηθούν στην κάλυψη των αναγκών του οργανισμού των αθλητών σε υγρά. Ένα άλλο πλεονέκτημά τους είναι η ταχύτατη πέψη και απορρόφησή τους χωρίς να αφήνουν σημαντική ποσότητα υπολείμματος στον πεπτικό σωλήνα. Η διατροφή με υγρά γεύματα κατά την ημέρα του αγώνα έχει αποτελέσματα ιδιαίτερα σε δραστηριότητες μεγάλης διάρκειας, όπως το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, ο στίβος, η αντισφαίριση , οι αγώνες κολύμβησης. Στις δραστηριότητες αυτές οι αθλητές έχουν μικρή διάθεση ή χρόνο για το φαγητό. Επίσης τα υγρά γεύματα έχουν πρακτική αξία ως συμπληρώματα θερμιδικής πρόσληψης, για αθλητές οι οποίοι συντηρούν με δυσκολία το βάρος τους ή επιθυμούν να το αυξήσουν.